top of page

Súľovské skaly a Manínska tiesňava: Zaži výnimočný východ a západ slnka na horách

Milujem akékoľvek potulky prírodou, no východ a západ slnka majú jednoznačne svoje výnimočné čaro. A po poslednej túre patrí Manínska tiesňava a východ slnka na Súľovských skalách medzi moje najobľúbenejšie zážitky.

Spontánny výlet sme si rozdelili na dva dni a dokonca sme na poslednú chvíľu našli aj lacné ubytovanie, ktoré prekvapilo svojou kvalitou. V článku tak okrem trasy nájdete aj tip na hotel a zaujímavé výhliadky, ktoré by ste nemali vynechať. :)

1. deň: Manínska tiesňava - krátka ale čarovná cesta do neznáma

Dĺžka: 5,1 km (2:08 hodiny bez prestávok na občerstvenie či kochanie sa výhľadmi)

Náročnosť: ľahká

Najbližšie väčšie mesto: Považská Bystrica

Najvyšší bod trasy: 819 m.n.m.

Súľovské vrchy v sebe ukrývajú tento najužší kaňon na Slovensku, ktorý je síce na dĺžku krátky, no ponúka krásny zážitok. Stačí si vyjsť pár krokov vyššie a naskytnú sa vám nádherné výhľady. My sme v tomto prípade mali veľmi málo času a tak sme zvolili krátku, dvojhodinovú prechádzku. Nabudúce sa ale určite vyberieme aj na celý okruh a mrkneme sa aj na Veľký Manín.

Naša cesta autom viedla cez kaňon a jednotlivé dedinky. Zážitok to bol parádny. Najmä keď zrazu idete úzkou cestičkou, na ktorú sa ledva zmestíte vy, ľudia kráčajú vedľa vás a cesta je tvorená drevenými doskami. Doteraz mám pochybnosti či sa tam zmestí napríklad taký autobus.

Zaujímavé je, že cesta sa v tomto prípade končí dedinou Vrchteplá, v ktorej sa musíte otočiť. Keďže sme sa chceli trošku prejsť a užiť si západ slnka, zaparkovali sme v dedinke Záskalie. Auto sme nechali pri krčme (nikto neprotestoval). Viem si ale predstaviť, že v riadnej sezóne to tam je auto na aute.

Vápencová jaskyňa

Prvá zastávka nášho spontánneho výletu predčila moje očakávania. Slnečné počasie a krásne výhľady sú jednoznačne tou najlepšou kombináciou. Zo Záskalia sme pokračovali po zelenej trase až k rázcestiu "Pod Veľkým Manínom". Ďalej sme si to namierili po žltej k Partizánskej a Vápencovej jaskyni a odtiaľ naspäť dole k autu. Cesta nám tak zabrala cca 2 a pol hodiny. Všetko závisí od toho, koľko prestávok na fotenie si chcete dať. A my sme ich teda mali neúrekom.

Odporúčam naplánovať si cestu vopred a stiahnuť si aplikáciu MAPY.CZ do telefónu. Počas chôdze si viete na mape pozrieť rôzne skryté výhliadky a tipy na miesta, ktoré bežne bez mapy neobjavíte. Partizánska jaskyňa má vo svojom okolí výhľady, ktoré by sme určite nezbadali. Napriek tomu, že túra to bola krátka, príroda nás očarila. :)

Manínska tiesňava

Partizánska jaskyňa

2. deň: Súľovské skaly - východ slnka na nezaplatenie

Dĺžka: 9,3 km (4:10 hodiny bez prestávok na občerstvenie či kochanie sa výhľadmi)

Náročnosť: mierne náročná

Najbližšie väčšie mesto: Bytča

Najvyšší bod trasy: 768 m.n.m.

Súľovské skaly sa rozprestierajú na severozápade Slovenska, kúsok od Žiliny. Jedným z najväčších fenoménov tejto oblasti je súľovský zlepenec, ktorý je hlavnou horninou budujúcou skalný masív. Ten je sformovaný do bizarných tvarov veží, homolí, ihiel, brán a skalných výtvorov, ktoré utajujú podoby postáv, zvierat a vecí. Najkrajší útvar je jednoznačne 13 m vysoká Gotická brána.

Trasy sú stredne náročné. Prejsť sa tu môže ísť rodinka s deťmi či náročnejší turista. Štvornohého miláčika by som ale v tomto prípade nechala doma. Väčšie a skúsenejšie psy by trasu zrejme zvládli ale môj menší by najmä v mokrom počasí asi ťažko zdolával a obchádzal prípadne rebríky a reťazové výstupy.

Túru sme začínali skoro ráno a hoci to nebolo v pláne, podarilo sa nám stihnúť nádherný východ slnka. A keďže moja práca si ma nájde všade, okrem krásnych výhľadov sme objavili aj párik novomanželov, ktorí tam spolu s fotografom vybehli pre krásne svadobné fotografie. Ľubomír Drápal je pán fotograf, jeho tvorba je naozaj skvelá a okrem svadieb v jeho portfóliu nájdete aj nádherné miesta.

Ak si však východ slnka chcete naozaj užiť a naplánovať, odporúčam vyčleniť si na výstup takých 30 minút. Z parkoviska v dedine Súľov-Hradná sa vyberiete po zelenej značke až po bod "Pod Zámkom". Tam nájdete nielen Gotickú bránu ale práve vďaka MAPY.CZ sme objavili aj výhľady, ktoré počas východu slnka naozaj stáli za to. A o krásnej neveste ani nehovorím.

Po východe slnka sme pokračovali klasickým okruhom po zelenej značke na hrad Súľov, kde sme si vychutnali dobrú kávu, následne sme sa napojili na červenú cez "Lúka pod hradom", "Sedlo pod Bradou" a neskôr sme si ešte po žltej odbehli na Roháč. Keď sme sa poriadne pokochali výhľadmi, vrátili sme sa po žltej značke naspäť a pokračovali sme k Šarkanej diere. Po krátkom strmšom výstupe sme navštívili malú jaskyňu a pokračovali sme rovno po žltej naspäť až k parkovisku.

Môj tip: Keďže sa na trase nachádza niekoľko rebríkov a menších úsekov pre milovníkov lezenia, odporúčam zvážiť či so sebou vezmete deti alebo štvornohých parťákov.

Súľovský hrad

Hrad Súľov
Šarkania diera Súľovské skaly
východ slnka Súľovské skaly
tipy na výlet Súľovské vrchy

- celková cena pre 2 osoby na 1 noc bola v roku 2021 34,70 EUR

- ubytovaní sme boli cez Booking.com

- raňajky sme vzhľadom na skorý odchod nemali ale dali sa doobjednať

- hotel má na niektorých poschodiach aj turistickú ubytovňu, ktorá je ešte lacnejšia, treba však počítať s nižším štandardom izieb a vybavenia

- okolie hotela nie je úplne najkrajšie, my sme ale väčšinu času strávili na túrach, takže sme to ani nepostrehli

- večeru sme si dali priamo v hotelovej reštaurácii, v ktorej ponúkajú celodenné menu s chutným výberom a dobrou cenou. Makové šúľance za necelých 6 eur aj s polievkou ma dostali. Boli naozaj skvelé! :)

Hotel Garni Považská Bystrica

Chceš si naplánovať túru? Vyskúšaj aj hikemates.com

- s členstvom získaš napríklad aj ročné poistenie na hory, super zľavy na ubytovanie a šikovné tipy na túry

- v profile si vieš prehľadne značiť miesta, ktoré si už navštívil/a

- jednotlivé plánované trasy si vieš pohodlne naplánovať a uložiť

Recent Posts

See All
profilova foto_Michaela Recht.jpg

Vitajte!

Ste tu noví? Objavili ste ma náhodou? Prečítajte si viac

o mne, o mojom svete,

denníku tridsiatničky

a článkoch, ktoré s radosťou prinášam mojim čitateľom.